Prsteň Nibelungov - vrchol umenia.

Autor: Andrej Stančík | 19.8.2019 o 11:57 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  386x

Wagnerov Prsteň Nibelungov presahuje limity opery. Kombinuje mýtus, grécku tragédiu, hudbu a filozofiu. Nikto pred ním ani po ňom nezložil tak epické dielo.

Prsteň Nibelungov je Wagnerovým magnum opus. Cyklus 4 opiera trvá dokopy viac ako 14 hodín a Wagner dal kvôli nemu vystavať operný dom v Bayreuthe, ktorý mal spĺňať jeho prísne kritéria na premiéru najepickejšieho diela v hudbe. Rýnske zlato, Valkýra, Siegfried a Súmrak Bohov sú veľkolepé opery, ktoré si sami o sebe zaslúžia našu pozornosť. V koherentnom cykle ale prekonávajú predošlé bariéry opery, ktorá sa vďaka Wagnerovi transformovala na spoločenský rituál a hlboký transcendentálny zážitok. Pre svetové opery je veľmi tvrdým orieškom. Vyžaduje si dlhú prípravu, veľké orchestre a spevákov schopných utiahnuť Wagnerove náročné árie. Výsledok ale často stojí za to. Prsteň Nibelungov je oslava ľudskej kreativity a totálnym dielom umenia – gesamtkuntswerkom.

Opísanie celého deja by bolo príliš zdĺhavé a čitateľ si ho môže nájsť veľmi dobre zosumarizovaný na Wikipedii. Wagner vedel, že práve mýtus mu poskytuje ideálne prostredie na vyjadrenie svojich myšlienok a odkazu celého diela. Svet Bohov, gigantov, Nibelungov a ľudí, kde neplatia pravidlá nášho sveta ho nelimituje. Práve v týchto charakteroch a mýtických predmetoch našiel silné symboly. Wotan, ktorý si na jednej strane ctí svoje sľuby a záväzky a na druhej sa snaží spraviť všetko, aby ich mohol obísť reprezentuje neukojiteľnú túžbu po moci a poznaní. Prsteň Nibelungov, ktorý svojmu pánovi dáva silu vďaka popretiu lásky je reprezentáciou moci. Inšpiroval sa ním aj Tolkien a tak ako v jeho knihách, aj v Prsteni Nibelungov sa ho snažia skoro všetci získať pre seba. Nibelungovia, so svojou chamtivosťou a túžbou po zlate zase pripomínajú našu slepú honbu za bohatstvom.

Ústrednými postavami deja sú vládca Bohov Wotan (Odin), jeho dcéra valkýra Brunhilda a jeho ľudský vnuk Siegfried. Práve jeho potomkovia sú jeho nástrojom na získanie prsteňa moci. Sám si je totiž vedomý toho, že nemôže porušiť svoje sľuby a preto konšpiruje a pohráva sa s osudom Siegfrieda (ten trochu pripomína Nietzscheho nadčloveka). Ten je vďaka jeho nebojácnosti a odvahe ideálnou figúrkou na získanie prsteňu moci. Siegfriedom so svojím magickým mečom Notungom ale v strete s Wotanom rozsekne jeho kópiu a Wotan pochopí, že jeho moc je zlomená a svet Bohov čaká blízky koniec. V dramatickom závery sa Brunhilda vrhá do pohrebného plameňa jej milenca a záchrancu Siegfrieda a spolu so sebou berie aj prsteň, ktorý spôsobil toľko trápenia. Valhalla je zničená a rýnske panny si so sebou berú prsteň.

Nie je náhoda, že prsteň prináša svojmu pánovi moc vďaka popretiu lásky. Práve v jej nedostatku vidí Wagner prapôvod našej túžby po moci. Napriek svojím mýtickým koreňom pripomínajú jeho postavy nás. Niektorí v diele vidia aj kritiku kapitalizmu, so svojou nekonečnou túžbou po profite. Je to intriga Wotana, ktorý v snahe získať prsteň začína spletitú sieť udalostí a spôsobí tým utrpenie postáv a konečný pád Bohov.  Moc teda narúša prvotnú harmóniu sveta a prináša zlo a rozvrat. Wotan ale nie je len zápornou postavou. Je si vedomý svojej chyby a lamentuje nad nezlučiteľnosťou túžby po moci a lásky a zmieruje sa s koncom Bohov, v ktorom vidí nádej na záchranu ľudstva. Ako rastie sila lásky, klesá aj moc prsteňa. Vo finálnom akte lásky a obety Brunhilda, vrhajúca sa do plameňov spolu s prsteňom, zachraňuje svet od jeho zhubnej moci a obnovuje prvotnú harmóniu sveta.

Celý dej je ale prepletený wagnerovými leitmotívmi. Každá postava má ten svoj a majú ho aj prsteň, meč, láska a Rýn. Vzájomne sa prepletajú a odrážajú tragický vývoj deja opery. Počiatočný radostný motív rýnskeho zlata sa v poslednom diely premieňa na ťažký a temný, odrážajúc zhubný vplyv moci a peňazí na svet ľudí a bohov. Dielo ale končí harmonicky a finálne je jedno z najlepších vo svete opery. Svet je zachránený a harmónia sa vracia. Prsteň je na dne Rýna. Tak, ako na začiatku.

Čo si môžeme teda z Ringu zobrať? Vo svete, kde moc a túžba po peniazoch ničí všetko okolo seba je predsa len nádej na záchranu. Wagner ju možno trochu idylicky nachádza v láske.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Priatelia sú preč alebo mŕtvi

Moskvu som po rokoch našla vysvietenú a nedostupnú pre chudobných.


Už ste čítali?