reklama

Southwestern Advantage : brainwashing vs nadhľad

Odstupom času som sa rozhodol napísať o mojej skúsenosti s letnou prácou v USA pre firmu Southwestern Advantage.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Bol som prvák na vysokej škole a vedel som, že prvé leto "dospelosti" strávim niekde v zahraničí. Nechcel som ostať doma a chcel som získať skúsenosť, ktorá by ma niekde posunula. Na univerzitný mail (stále neviem ako sa k nemu "manažérka" dostala mi prišla správa. Vraj môžem cez leto riadiť svoj vlastný biznis v USA, získať skúsenosti, zarobiť si a uvidieť kus sveta. Neodolal som a výsledok boli dve letá strávené prácou v USA pre Southwestern Advantage - firmu ktorá sa špecializuje na predaj "vzdelávacieho systému" podomovým predajom. V nasledujúcich odsekoch sa pokúsim zhodnotiť moju skúsenosť s touto prácou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jedna z prvých vecí, ktorá mi bola sľúbená bola možnosť zarobiť si nad študentské pomery. A túto možnosť firma skutočne ponúka, no nie pre každého. Keďže sa jedná o podomový predaj, dostanete určité percento z predaja. Druhý rok, ak sa rozhodnete pokračovať, dostávate percento z predaju vami naverbovaných študentov a tretí rok aj zo študentov, ktorých narekrutovali oni. Teda klasický MLM. Pre firmu sa jedná o čistý zisk. Nič za vás neplatí a čím viac predáte, tým lepšie pre obe strany. Firma vám zabezpečí tréning, teda vás nabriefuje o produktoch a vymyje vám mozog rečami typu : I have the best job in the world, Growing every day, I am helping people atď. Niektoré typy ľudí, ktoré sa nechajú úplne brainwashnúť a absolútne veria všetkému čo im firma povie si dokážu zarobiť naozaj neskutočné peniaze pre študenta a neskôr pokračujú s tým, že majú pod sebou ďalších ľudí, ktorí im predajom generujú viac a viac peňazí. Kritické rozmýšľanie je preto v tejto práci na škodu. Jednoducho výsledok záleží od vás.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvé leto som si nezarobil extra veľa, ale pokryl som si náklady, výlet do New Yorku a nakúpil oblečenie. Druhé leto sa mi darilo viacej, zarobil som si pomerne dosť a môj trojčlenný tím mi taktiež priniesol relatívne slušný zárobok. Dá sa ale povedať že som bol jeden z tých šťastnejších (aj keď bolo dosť tých, čo zarobili ešte viacej. Veľa ľudí ale skončilo v mínuse, napriek tomu, že pracovali skutočne ťažko a poctivo ( 6 dní v týždni, 12 hodín denne). Tým firma nepomohla, jednoducho neboli tie správne typy a mali smolu. Je to v podstate, ako firma hovorí : ich business ( aj keď sme boli všetci v podstate podomoví predajcovia pre firmu). Nemohli sme byť ale evidovaní ako priami zamestnanci, keďže pracovná doba, ktorú nás nútili dodržovať nebola americkými zákonmi povolená a museli by nám dávať minimálnu mzdu. Vzhľadom na odpracované hodiny a desiatky hodín prípravy cez školský rok zarobili menej ako je minimálna mzda aj tí šikovnejší ( aj keď povaha práce je oveľa náročnejšia ako napríklad robiť v McDonalde a veľa ľudí kvôli tomu prácu skončilo a vrátilo sa domov - tých volá firma quittermi). Pár ľudí, ktorí túto prácu robia už niekoľko rokov ale dokáže zarobiť aj 20 tisíc dolárov za leto.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšou výhodou mala byť skúsenosť. Na začiatok musím povedať že neľutujem tieto dve letá a skutočne som sa naučil veľmi veľa, keďže som bol závislý sám na sebe a musel som predávať aby som mal z čoho žiť, okrem toho samotný podomový predaj z vás spraví o niečo rezistentnejšieho človeka - raz darmo, keď denne počujete toľko odmietnutí a sem tam na vás zavolajú policajtov, beriete veci o niečo ľahšie. Myslím si ale, že rovnaké veci by som sa naučil aj keby som podomovo predával panvice, či lacné poľské parfémy a nie je to výsadou práce pre Southwestern Advantage. Pre značnú časť ľudí mala ale práca pre SW negatívny dopad. Keďže nedokázali predávať a neboli dostatočne emocionálne silní na začiatku, skončili prácu skôr. Vrátili sa domov s dlhom a ostatní z programu nimi pohŕdali - veľká záťaž pre sebavedomie mladého človeka. Napriek tomu túto skúsenosť neľutujem, ale je to hlavne vďaka tomu, že som patril medzi 20% z tých úspešnejších a určite by som to vnímal inak keby sa mi darilo menej. Napriek tomu, že z firmy sa vám snažia vždy poradiť ako predávať viacej, pre tých menej úspešných, ktorých je väčšina, žiadne záchranné lano neexistuje. Nepredáš=nezarobíš. Jednoduché však?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Treťou výhodou malo byť cestovanie. Oproti klasickému Work and Travel máte ale rozhodne menej času na cestovanie, keďže pracujete do vtedy do kým vám nezačne škola ( neviem akým spôsobom sa podarilo firme program zaradiť do vízového programu na cultural exchange). Napriek tomu ale v podstate všetci po skončení práce strávia aspoň týždeň v niektorej časti Spojených Štátov. Ak je ale vašou hlavnou motiváciou cestovanie, určite si radšej zvoľte Work and Travel.

Teraz asi k najviac kontroverznej časti práce, pri ktorej s odstupom času kývam hlavou. Na začiatok, všetci chceme viacej peňazí, lepšie spoločenské postavenie... Je to normálna ľudská vlasnosť. Firma ale dokázala tieto ambície zakryť za lúbivé heslá a doslova nimi vymyť mozgy mladým študentom. Firma sa prezentuje, ako keby jej poslaním bolo doslova pomáham mladým ľudom rásť, cez unikátnu skúsenosť. Znie to naozaj pekne, ale podstata je tá, že predávate produkty firmy, ktorá vás učí ako predávať viacej a priniesť jej, ale aj sebe väčší zisk. Tieto heslá potom preberú mladí "menežeri" ktorí nehľadajú študentov, vďaka ktorým zvýšia ďalšie leto svoj zisk, ale pomáhajú "meniť životy" (samozrejme mnohým k lepšiemu, ale nijako tam zabudli zarátať tých, ktorí s firmou nemajú najlepšie skúsenosti). Firma okolo seba vytvára istý kult a preto môžete na facebooku vidieť ľudí, ktorí sú zamestnaní ako manageri v Southwestern Advantage, ktorých spoločenský život sa limituje na párty s ďalšími ľuďmi zo Southwestern Advantage a majú tú "najlepšiu prácu na svete"...Samozrejme sa našli ľudia, ktorí to brali odľahčenejšie a vďaka kamarátovi, ktorý bol môj manažér prvý rok, som k nim patril aj ja.

K samotným produktom firmy. Rozhodne nie sú knižky, ktoré majú slúžiť ako "study guides" a edukačné knižky pre malé deti bezcenné. Myslím že sú relatívne dobre skoncipované a veľa zákazníkov má s nimi dobré skúsenosti. Na druhej strane sú firmou preceňované a prezentované ako zázračný spôsob na zlepšenie známok a ušetrenie času pri úlohách. Kvalita strán, hlavne pri "study guides" je ale veľmi nízka a strany sa rýchlo trhajú. Ich cena je kvôli povahe biznis plánu firmy dosť vysoká a za asi 1000 stranovú knihu ktorá vám ma pomôcť so všetkými prírodnými vedami po koniec strednej školy (vcelku ambiciózne a veľa zákazníkov sa sťažuje, že je to na úkor hlbokého záberu) je 110 dolárov. Zatiaľ čo štyri 30 stranové detské knižky s obrázkami s anglickým a španielským popisom stoja 50 dolárov. Samozrejme bez poštovného a dane, čo sa môže vyšplhať aj na 14 dolárov. Môžem ale povedať, že väčšina ľudí tieto knihy kupuje pretože vás majú radi a chcú vám pomôcť, pri niektorých "salesmanoch" kvôli nátlaku, pretože im deti sľubujú že ich budú používať ( čo sú väčšinou prázdne reči), alebo chcú mať jednoducho pocit investície do vzdelávania pre ich deti.

Aby som zosumarizoval moju skúsenosť, neľutujem že som dve letá strávil podomovým predajom v USA. Zarobil som si relatívne dosť, získal som mnoho skúseností a mal možnosť pochopiť život Američanov ( najviac sa mi na práci páčili diskusie s bežnými Američanmi hlavne počas republikánskych primárok kedy akurát vychádzala Trumpova hviezda). Dúfam, že tento blog poskytne záujemcom o prácu pre SW druhý pohľad ( študent manažéri ju totiž vykresľujú ako výhru v lotérií a najlepšiu vec od vynálezu krájaného chleba). Ak si myslíte, že na to máte tak to rozhodne vyskúšajte, no ostaňte pri zemi a nenechajte si vymyť hlavu peknými rečami a pamätajte, prečo ste sa kvôli tejto práci do USA vybrali. Ja som sa napriek tomu, že tretie leto som si mohol skutočne dobre zarobiť (skúsenosti z predaja plus viacej ľudí podo mnou), rozhodol vystúpiť. Opadlo zo mňa prvotné nadšenie a vadil mi brainwashing a schovávanie sa za pekné frázy.

Andrej Stančík

Andrej Stančík

Bloger 
  • Počet článkov:  36
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Poslanec NR SR za OĽANO a doktorand na Masarykovej Univerzite. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu